Wednesday, August 3, 2011

Pegedil Daging

sejak bulan ramadhan nie, aku gemar nak try nak buat makanan yang aku suka...malam tadi aku cuba buat pegedil daging...(resepi cilok dari internet pastu aku tgk bahan2 jer..yang lain tambah perasa sendiri~:)

so bahan-bahan nya cik puan~

  • 4 biji kentang(aku pilih yang sebesar genggam tangan dan rebus hingga hampir2 empuk)
  • segenggam daging cincang 
  • sepeket kecik sayur campur beku (ala, yang ada karot, kacang peas dan jagung, tapi guna 1/3 jer)
  • daun sup dicincang halus(kalo nak rasa sedap sikit~)
  • 1/2 sudu kecil garam
  • 1/2 sudu kecil lada sulah 
  • secukup rasa pati ayam
  • 1 biji telur (di pukul)
  • 1 sudu makan tepung jagung
Cara membuatnya;
1. Kentang yg siap direbus kemudian dibukakan kulitnya, dipotong kiub dan dimasukkan dalam periuk.
2. Masukkan daging cincang, garam, lada sulah, pati ayam, tepung jagung (dilarutkan dengan air) dan daun   sup
3. Semua bahan-bahan dimasak sekali lagi dalam periuk sehingga kentang lembut dan dilenyek2 bersama.
4. Gaul sebati semua campuran bahan tadi dan kepal mengikut saiz yg disukai.
5. Celup kepalan bahan (no 3) ke dalam telur yg telah dipukul tadi dan goreng dalam minyak panas.
6. Bila dah kekuningan angkat dan hidang.



nah~amacam?

1 comment:

  1. Nyaman jak upa ya.. Leh jual rah stall tok. hehe

    ReplyDelete