Thursday, September 3, 2009

Resepi Kek Batik

Time posa mcm tok, lebih2 lagik kenak dgn diri aku yang sentiasa online 16 jam, sudah semestinya aku akan meng' gago' kan diri aku mencarik resepi2 di tenet tok...byk bah resepi, antara mauk sik mauk jak..bak kata pepatah'nak seribu daya, tak nak seribu dalih'.


Aku tok nak madah mauk polah kuih raya, dah masuk 3 tahun dah aku meng'order' kek dari orang lain....duit pun duit la...janji rasanya nyaman!daripada aku lelah2 molah kuih, pasya angus!rugi duit, rugi masa, rugi gula (dah naik rega), rugi mentega cap tong,rugi loyang (pa tek dah itam kenak kek angus, susah mauk cuci).


So, untuk berjinak2 di dunia dapur tok, biar aku mula dgn resepi yang mudah-mudah jak dolok...Kek Batik!!!aku suka kek tok, tp rami org berjual kuih tok kedekut coklat!huh!
KEK BATIK (ihsan dari http://www.ehoza.com)



Bahan-bahan

1/2 butter

1 paket kecil Milo ( Boleh beli di kedai paket kecil ni)

1/2 tin susu pekat

1 paket biskut Marie @ ikut suka

Cara-cara

Cairkan butter, masukkan milo dan susu

Kacau sampai sebati dan likat

Akhir sekali masukkan biskut Marie (patah-patahkan..senang nak kacau)

Kemudian angkat dan letak dalam bekas.

Tekan dan padatkan.

Masukkan dalam peti sejuk.

Setelah sejuk, sedia untuk dimakan.

Macam nyaman jak tok.....kak tok juak ku nyoba...

2 comments:

  1. uiks nyamannya! leyla, ko try la polah puding fruit cocktail.. nyaman!!! ku try polah awal posa riya, tp ku sorg jak makan, mr hubby x suka mkn benda2 camya.. sabar jakla..

    ReplyDelete
  2. auk, padah nyaman2...ney resepi nya makcik oi???

    ReplyDelete