Friday, October 9, 2009

Perihal ketua....

Masa aku kecik2 dolok di sekolah rendah, ada ustaz ku madah....

"Mun awak mauk melantik ketua, pilih la yang beragama islam dan lelaki."

Aku of course la sik puas ati..aku ompuan bah...lalu la aku bertanya;

"Ustaz, mun ompuan boleh sik ustaz?Takut kelak orang laki ya sik layak jadi ketua.."

Sebab aku rasa orang laki dalam kelas ya sik dapat menandingi kebijaksanaan dan kepetahan aku berkelakar, jadi secara automatiknya dalam hati aku madah aku lah yang paling layak. Sikkan la aku yang bijak pandai di perintah dan mengikuti arahan seorang lelaki yang kurang bijak...Kelak jadilah keputusan ya pun kurang bijak dan pengikutnya akan sentiasa melawan & membangkang diatas keputusan yang kurang bijak ya...Nakkah aku jadi pembangkang utama gik kelak...Tapi bak kata ustaz ya tek, ompuan sik dapat jadi ketua...Maksudnya aku sikkan dapat jadi ketua la...So, penjelasan ustaz ya agik;

"Walaupun lelaki ya kurang bijak, tapi nya waras dari segi akal pemikiran dan boleh polah keputusan. Maka nya masih layak menjadi seorang ketua. Perempuan hanya boleh jadi penasihat jak. Macam awak kelak mun mauk berumahtangga, mestilah awak ikut kata suami.Sikkan suami mauk ikut kata awak. Sikkan la laki awak ber'imamkan awak?Even mun awak ada anak lelaki yang udah baligh kelak, dan waras dari segi pemikiran, masih awak jadi makmumnya, tapi bukan jadi imam.awak cuma boleh jadi imamah untuk perempuan ajak.dan awak pun hanya boleh jadi ketua untuk perempuan ajak, tapi bukan ketua utk lelaki"

*imam - lelaki yang mengetuai bacaan solat sembahyang orang islam
*imamah - perempuan yang mengetuai bacaan solat sembahyang orang islam yang perempuan sahaja.

Huh, panjang lebar penerangan ustaz ku ya.ku tangga kiri kanan nembiak lain macam sik paham jak pa di padah oleh ustaz ya..Aku paham, tapi masih sik juak berpuas ati dengan jawapan ustaz ya tek...Masih juak ku sik dapat terima kenak pompuan @ aku la tek sik dapat jadi ketua. Apa kurangnya orang puan tok sampai sik layak jadi pemimpin?Kan banyak orang puan yang bijak2 dan terer2 kinektok mun dibandingkan dengan orang laki. Mun sik cayak, cuba tangga statistik orang yang masuk Universiti yang mendapat ijazah sehingga PhD, banyak orang puan bah...

Apa kurangnya orang puan tok agik mun nak dibandingkan dengan orang lelaki..Apa yang boleh dipolah oleh orang lelaki pun dapat orang puan molah..Kecuali polah anak jak la....Tapi orang laki sik dapat melahirkan anak..yah..sapa terer agik?

Tapi, bila aku dah besar tua bangka macam kinektok....Semua nya masuk akal...

Sejak aku mula bekerja sampai kinektok, dah berbagai-bagai ragam orang dah aku jumpa...Ada nang stail ngegeh, ada yang best gilak...tapi sedih, keja best menunggu jadi terpaksa juak ku resign..

Tapi, sigek kepastian yang pasti. Ataupun bak kata orang melayu, terang lagi ber torch light. Kebanyakan nya bos ompuan macam &$^#*& jak..Dahla ego, bodo gik ya...sik mauk dengar pendapat orang lain. pasya salah mauk nyalah orang lain....minta cuti sik dapat...so apa gik orang bawahan...terpaksa carik jalan lain la mun mauk cuti..kan dah molah keja salah gik orang bawahan...bos tanggung owh dosa ya...

So, kepada sesiapa jak yang bergelar bos yang membaca benda di kerepak aku tok, ambik pengajaran hal tok. Mun staf kitak orang yang bermasalah or mauk minta cuti especially, jangan terus nak tembak mati orang ya...Bertanya dolok apa masalah or perihal mauk cuti ya...orang mauk amik cuti mesti ada sebab, bukannya setegal pusak nya mauk beranak di rumah. And, mun orang cuti, jangan di kaco...dah orang ya bercuti..Mun kitak urang cuti, ada kmk orang nelefon?Yah, ya orang putih madah, PRIVACY!!!!!

Tapi so far bos ku sik kedak ya lah..Cuma bos temporary aku jak macam ya..Nasib bait sik lamak gik ku mauk out. Sik perlu mauk mikir apa alasan mauk bercuti...bagus benar dah minta cuti, bukan sick leave. Tapi apa boleh buat, sikapnya yang sambil lewa menyebabkan aku minta sick leave, walhal sik sakit pun. So, dosa aku menipu ya nya tanggung juak, bak kata ustaz ku masa kecik dolok..heheheh..Nasib la...sapa suruh gila pangkat gilak mauk jadi ketua, nak?

*p/s - nasib staf ku dolok sik penah ada problem dengan aku, sebab aku pun sikda problem dengan sidak. Be rational la...

"To be respect by others, ones must learn to respect others first"

No comments:

Post a Comment