Tuesday, July 27, 2010

Pengalaman detik2 terakhir sebelum bergelar Mama

Sebenarnya, aku ingin menceritakan pengalaman aku on the exact time masa nak melahirkan tempoh hari..tapi apa kan daya, dengan kudrat yang minima dan kekangan polisi pihak hospital membolehkan aku berkongsi pengalaman beberapa hari selepas 'detik-detik' itu....

22 Julai 2010
Aku datang keja seperti biasa.....membereskan tender-tender yang perlu di hantar esp yang kena hantar next week...tapi dalam hati, macam terasa yang aku takkan datang ke tempat keja next week, so aku siap2 potostate apa yang patut and bagi kat kerani....then, kul 2pm straight g scanning appointment kat Klinik Jawa...

Time scanning, doktor tak cakap byk...nie yang buat aku nebes nie..sebab slalunya aku suka borak2 kosong dgn doktor tapi kali nie dia buat derk jer...skali kat meja consultancy, dia bagitau...

"AFI awak kurang la...tapi g SGH dulu for re assessment"
*(AFI-Ammoniotic Fluid Index - air ketuban, SGH- Sarawak General Hospital)

Aduh, aku nie tak berapa suka nak g SGH sebab kat situ banyak Housemen yang berlagak macam M.O tapi tak per la....janji buat re assesmment..

So, aku pegi lah ke SGH, drive sensorang lagik tuh..lagi satu part aku lemah sangat nak menjejak ke SGH nie pasal parking dia...very2 limited...dahla tak leh parking sebarangan...tapi parking slalu full..aku rasa kalau dah emergency sangat, aku nak parking depan2 entrance situ...biarlah...aku yang sakit kan?yang tak sakit or yang ada driver, blh carik parking sendrik!or tunggu kat luar...priority given to the sick people who driving alone.heheh...tu rule aku sendrik tu...tapi best jugak kalau pihak hospital nak amik cadangan aku nie...sekarang kan dunia dah moden, ramai yang stay alone kat sesuatu daerah tu atas sebab keja..

Aku sampai kat SGH kul 4pm..Kat situ aku tak disambut oleh sapa2...aku sendrik yang register..tu pun penat aku tunggu kat kaunter registration...masa kena cek tu, aku dah bagitau siap2 kat H.O tu, yang air ketuban aku kurang, so nak double cek dgn 2nd scanning by senior doktor..tapi yela..nama dah hospital gomen kan...mana dia nak dgr...

Doktor tu, dengan sorang lagi doktor kaypo...(aku pun tak tau sapa nama dia, nametag dah bagi tapi diterbalikkan kan....takut org saman kut?)buat check up on me dengan mesin CTG tu..then dia nam buat speculum...aku masih tolerate lagi.....then nak seluk (VE) aku tengok rahim aku dah buka lom..nie yang buat aku tak suka...aku belum lagi nak beranak ..pecah ketuban pun belum tapi nak seluk?

Last2 aku akur gak...then datang lagi doktor kaypo tu nak celuk jugak...aku sebenarnya nak marah sebab seluk-menyeluk nie aku paling tak suka sebab sakit!tapi sebab prosedur kene ada 2nd opinion, so ikut jer la.....

Abis seluk, baru g scanning room....time scan, doktor kata air leaking lagi..sekrang dah jadi 4 jer..(kat Klinik Jawa tadi 5.6)..aku kol kakak aku yang keje JM kat perlis, inform pasal benda nie...kakak aku bising sebab dia suspek time seluk tu ada leaking...aku pun perasan gak time seluk session tu, ada cecair kluar...

so, aku kena tahan immediate...aku try kol Mr Hubby yang masa tu kat Teluk Melano..nasib ada line tepon kat sana,actually aku tak dapat kol dia time tu, so try send sms, dia yang kol aku balik...

Mr hubby sampai kat SGH kul 12.30am on 23 Julai 2010.

23 Julai 2010

8am - aku kena seluk and diberi pil inducer...kalo tak silap, prostein?

11am - dah rasa sakit sikit2..

1pm - kene seluk n bukaan rahim 1cm..

4pm - 2cm

7pm - 3 cm...aduh....sakit contraction dah makin kerap...

11pm- 4 cm...

24 Julai 2010 (My Birthday)

1am- di hantar ke labour wad sebab contraction setiap minit

4am- 6cm...H.O nak pecahkan selaput..seluk2 tapi tak jumpa selaput...minta 2nd opinion..kene seluk lagi..pastu datang lagi H.O..kene seluk lagi..aku dah mengamuk sebab sakit contraction, sakit kena seluk..and sakit sebab tiap kali kena seluk aku rasa ada bendalir kluar..and aku pasti tu darah...

6am- aku dah lemah..doktor seluk n bagitau bukaan 7cm..good progress, dia kata..aku kata dlm hati...nenek dia good progress....aku tgk kat CTG, heart rate bby dah lemah..inform kat doktor, doktor inform kat senior dia...and Go, aku diarahkan beranak dengan cara C-Section...

Aku ingat2 lupa sebab aku dah kena bius 2 kali time di labour wad..sekali kat paha dan skali kat lengan...aku nampak Mr Hubby kat tepi katil time aku di iring ke bilik bedah..sempat gak la cakap.."sorry abang, sayang tak dapat teran dengan baik..."

Kat bilik bedah, aku ditukarkan baju operation..sempat gak la dengar beberapa kakitangan kat situ bercakap2..."aku belum lagi sarapan nie dah ada operation?"

Semuanya berlaku dengan pantas..aku dibiuskan di tulang belakang, and somebody tanya aku, dapat rasa tak kesan cucuk kat perut?aku dah lemah, tambah lagi dengan ubat bius 2+1, aku jawab sikit2, jer...then aku dengar bunyi bayi menangis..alhamdullillah, baby aku dah selamat...aku tanya la...

"bayi saya lelaki ker perempuan?"

Somebody answered"tak leh bagitau dulu..rahsia..nanti tak surprise..kene bersih dulu"

then aku terdengar lagi.."eh, cantiklah kau punya jahitan tu..macam karipap"

and"oi, ko tadi letak oksigen tak on oksigen tiub!"

dan lastly,somebody tunjukkan bayi aku....and its baby boy on my own birthday!

4 comments:

  1. ku dah nyangkak dah...ko akan melahirkan anak time bday ko..
    congrates n happy bday..
    hadiah istimewa bday ko...

    =)

    Saya yang baek hati,
    ✿LyndaWawa✿
    =)

    ReplyDelete
  2. wa....aku pun sangka mcm ya...tapi sik sangka kena operate!!!!huhuhuhu

    ReplyDelete
  3. bila baca kedak crita lawak jak.. haha..

    ReplyDelete
  4. kakak, bok baca... a bit geli eh baca sbb ter imagine skali dak doc nyelok2...... n part ktk madah bleeding ya pun gelik juakkk... huhu

    ReplyDelete