Friday, July 16, 2010

Rega barang nait!!

Marek dalam pukul 6pm aku terima SMS dari kwn ku yang berbunyi,

"Eh, rega minyal petrol dengan diesel nait 5 sen"

Yeayyyyyy!!!!!!! nang sik bulak jangkaan aku...akhirnya mena juak Najib ya akan naitkan rega minyak..tapi yang ku heran, rega gula pun nait agik 25 sen...

So, pepagi agik ku bukak laman forum n berita utk dapatkan berita lanjut...tapi aku sik puas ati lah ada beberapa forumer madah, kenaikan harga gula adalah wajar kerana gula merupakan makanan yang tidak sihat......Apa faktanya madah gula ya sik menyihatkan?Setakat tok sik penah aku dengar manusia mati kerana gula..Semut mati kerana gula adalah..ya pun bukan kerana gula sebenarnya..kerana manusia membunuh semut sebab gula dah dimasuki semut.

Lagi sigek, aku bengang na dengan kenyataan menteri2 yang aku sik tauk sini nya ngoleh fakta...biasa lah..asal nait rega barang jak, ayat skema yang kluar dari mulut sidak ya...

"kenaikan harga barang dijamin tidak akan membebankan rakyat...para peniaga dinasihatkan supaya tidak menaikkan harga barang2 yang lain dengan sewenang2nya"

nak termuntah ku dengar penyataan dari menteri2 tok..sini sidak ya tauk kenaikan harga barang sik menjejaskan taraf hidup rakyat?sebelum nait rega pun aku tangga tang susah jak mok idup...sekadar gaji beberapa ratus sebulan, brapa gilak la yang sidak ya mampu?unless sidak tok jenis yang sik pakey bas, sikda kereta or motosikal...hanya bergerak dengan jalan kaki atau berbasikal ajak...ya percaya aku..

And sejajar dengan kenaikan minyak dan gula tok, mesti rega makanan n minuman naik juak...normal la..ayat2 lazim dari peniaga tok pun sama juak dgn kenyataan menteri ngok ngek tadik..

"gney lah nak molah, nak ngangkut barang dah cas tinggi sebab minyak nait.gula dah nait juak...jadi semua nait la..."ceish~mok nait juak darah dengar..tp apa blh polah, mun dah rasa mok makan minum, mok sik mok bayar jak la....

Tapi ku rasa impak paling maksima kelak atas kesan kenaikan harga tok, maybe rami org dah mula makan dan minum di rumah...or, makin byk la kes pecah rumah, ragut org tepi jalan berlaku kak tok...ai, bak kata sorang member aku...."sikda benda sik guna duit di dunia tok, even masuk jamban pun mok makei duit"

No comments:

Post a Comment